۳۰ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۰۵

گزارش مهر/

میمند همچنان در خم ثبت جهانی/ رفع مشکلات پرونده میمند تاریخی شد

میمند همچنان در خم ثبت جهانی/ رفع مشکلات پرونده میمند تاریخی شد

شهربابک - خبرگزاری مهر: در حالی در آخرین نشست یونسکو میمند نتوانست در لیست آثار ثبت جهانی جای گیرد که این روستا همچنان مشکلاتی از جمله سیستم برق رسانی غیر متعارف با ساختار روستای صخره ای را با خود یدک می کشد که مسلما از دید بازرسان یونسکو دور نخواهد ماند.

به گزارش خبرنگار مهر، داستان ثبت جهانی روستای کهن و صخره ای میمند داستان غریبی است که به دلیل طولانی شدنش رفته رفته خود نیز داستانی تاریخی پیدا می کند.

این روستا هزاران سال قبل به وسیله مردم محلی منطقه و با ابزارهای 13 هزار سال قبل در دل کوه میمند  در شهرستان شهربابک استان کرمان کنده شده است اما گویا برخی تعارضات کنونی این روستا که مانعی در راه ثبت جهانیش هستند با وجود پیشرفتهای قرن کنونی قابل رفع نیستند.

هر چند از سوی مسئولان میراث فرهنگی کشور گفته شد که در نشست اخیر یونسکو در کامبوج برای ثبت آثار جهانی به این روستای تاریخی لقب جواهر کویر را داده اند اما این لقب هیچ گاه نمی تواند جای خالی ثبت جهانی میمند را پر کند.

این روستا با تمام داشته هایش به نظر می رسد به دلیل کوتاهی های صورت گرفته در تشکیل پرونده و رفع مشکلات غیر ناهمگن موجود در روستا از جمله سیستم برق کشی آن هنوز راه درازی برای ثبت جهانی دارد و القابی همچون جواهر کویر سیراب کننده اذهان منتظر ثبت جهانی این روستای کهن نیست.

یکی از مهمترین موانع موجود در راه ثبت این اثر تاریخی وجود تیرهای برق و نا همگنی سیستم برق رسانی آن با نظرات کارشناسان بود در حالیکه بخشی از برق رسانی این اثر با استفاده از تیرهای برق انجام شده است کارشناسان یونسکو بر این عقیده هستند که برق رسانی این روستای تاریخی باید به صورت زیر زمینی صورت گیرد.

گفته های اخیر مدیر شرکت برق شمال کرمان نیز تائید کننده این مطلب است که پس از سالها انتظار هنوز این مشکل برطرف نشده است.

شهبا روز گذشته در جمع خبرنگاران شهربابکی در این خصوص اظهار امیدواری کرده است که شرکت توانیر باید تمام سعی و تلاش خود را در زمینه زیرزمینی کردن شبکه برق میمند انجام دهد تا هیچ مشکلی برای ثبت جهانی شدن آن وجود نداشته باشد.

وی همچنین بر ضرورت انطباق برق رسانی این روستا بر اساس استانداردهای یونسکو تاکید کرده است.

این اظهارات این مسئول محلی نشان از عدم رفع مشکلات موجود در ثبت این پرونده دارد در حالیکه مسئولان میراث فرهنگی پس از اینکه موفق به ثبت جهانی میمند در اجلاس اخیر نشدند این مسئله را مطرح کرده اند که به دلیل اعتراض نمایندگان عراق و امارات در خصوص وجود روستاهایی با این سبک ساختار در کویر در کشورشان ثبت میمند به دو ماه دیگر موکول شده است.

همین امر موجب شده است که ارزش این روستا برای ثبت جهانی برای یونسکو محرز نشود.

معاون میراث فرهنگی در دولت دهم در این خصوص گفته است که سهمیه ثبت میمند از دست نرفته است بلکه پس از اینکه عراق و امارات پرونده های روستاهای مورد ادعای خود را ارائه دادند ثبت میمند انجام می شود.

آتوسا مومنی گفته است که قرار شد تا دو ماه آینده نقاطی را که عراق و امارات اعلام کرده اند مشابه آن را دارند و مقایسه هایی که در ایکوموس اطلاعاتش وجود نداشته به ما اعلام شود مثل مناظر فرهنگی که در عراق وجود دارد هر چند که هنوز پرونده آن برای ثبت جهانی ارائه نشده ولی ادعا می کنند این مناظر قابل مقایسه با منظر میمند در ایران است.

وی افزود: دو ماه دیگر اطلاعات به ما اعلام می شود و بدون سهمیه، ثبت میمند قطعی خواهد شد منتهی ثبت آن همزمان با ثبت شهر سوخته در سال 2015 انجام می شود.

با این وجود امیدواریم در زمان ثبت جهانی میمند بار دیگر پرونده به دلیل وجود برخی نقایص از جمله سیستم برق رسانی روستا بار دیگر پشت دربهای ثبت جهانی باقی نماند. و به این نکته نیز باید اشاره کرد که تا سرامدن این دو ماه نیز دیگر چیزی باقی نمانده است و همه منتظریم بعد از این دو ماه چه بر میمند می رود.

محمد پاک دست، فعال گردشگری در استان کرمان در این خصوص گفت: به نظر می رسد دیدگاهی که میمند مطابق ان برای ثبت جهانی ارسال شده است مشکل دارد.

وی افزود: در حقیقت میمند به دلیل ماهیت وجودی خودش ارزش ثبت جهانی دارد نه اینکه به دلیل اینکه در کویر واقع شده است.

وی گفت: اینکه عراق و امارات که کویر دارند روستاهایی در دل این کویر را دارای قدرت رقابت با میمند می دانند به این دلیل مطرح می شود که پرونده میمند با نام کویر پیوند داده شده است.

پاک دست افزود: شاید باید عمق و اشاره پرونده به جایگاه میمند به عنوان یکی از نخستین سکونتگاههای بشری که با دست در دل کوه کنده شده است بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: ادعاهای این چنینی که بیان کننده وجود روستایی با تاریخ میمند در امارات است بجای اینکه قابل تامل باشد بیشتر مضحک است.

وی به تاریخ کهن میمند اشاره کرد و گفت: عمر این شیخ نشین به نیمی از عمر میمند نیز نمی رسد.

پاک دست افزود: مردمانی که در میمند می زیسته اند از دست نخورده ترین نژادها محسوب می شدند که این مسئله تا کنون نیز ادامه یافته است.

وی گفت: این مردم هنوز به زبان پهلوی سخن می گویند زبانی که سالها قبل از وجود کشوری مانند امارات وجود داشته است.

این فعال میراث فرهنگی افزود: ما باید ماهیت تاریخی و عمق فرهنگی میمند را مورد توجه ویژه قرار دهیم.

وی افزود: مردمان میمند هنوز هم در دل کوه زندگی می کنند و در حقیقت نمود عینی زندگی کهن انسان محسوب می شوند در واقع در پرونده میند ماهیت تاریخی و فرهنگی و نوع زندگی مردم در روستایی تمام صخره ای مهم است نه اینکه در کویر قرار گرفته است.
...............................

گزارش: اسما محمودی

کد خبر 2119753

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha